«Аплікація… що це?» – одного разу задає питання дитина. Кожне питання потребує відповіді, особливо якщо питає маленьке допитливе створення. Щоб пояснення було зрозумілим і викликало інтерес у допитливого розуму, дорослий повинен сам розібратися в питанні.
Аплікація – що це?
Аплікація – вид мистецтва декоративно-прикладного напрямку, принцип якого полягає в техніці вирізування, накладення та прикріплення деталей на основу. Назва походить від слова applicatio, що в перекладі з латині означає «прикладання».
Складання зображень методом аплікації – найдавніша техніка декорування предметів побуту у різних народностей, яка застосовується до цих пір. Наклеюючи або нашивая на підібраний фон вирізані з різних матеріалів фігурки, можна отримати не просто картинку, панно або листівку, але і справжній шедевр.
Класифікація техніки аплікації
Оскільки такий вигляд зображень виділяється силуэтностью, розподілом кольору і виразністю, створювати картинки можна з використанням різних прийомів. Техніки аплікації визначають:
колірна гамма:
- одноколірна,
- чорно-біла,
- багатоколірна;
форма:
- плоска – вирізані з плоского матеріалу елементи кріпляться на основу;
- об’ємна (опукла) – елементи поверхневого шару мають об’ємну форму, наприклад грудочки вати;
тематика:
- предметна – зображуються окремі об’єкти;
- сюжетна – смислове відображення дії, сюжету, події;
- декоративна – візерунок, орнамент, елементи декорування.
Матеріали для виготовлення аплікацій
Коли мова заходить про аплікаціях, люди представляють картинку з шматочків кольорового паперу. Однак, творити можна з самих різноманітних за формами і фактурі зразків:
- хутра і шкіри, як натуральних, так і штучних;
- паперу будь-якої щільності кольоровий і однотонною;
- шнура і матерії (шовку, бавовни, оксамиту);
- сап’яну і фетру;
- бісеру;
- пластиліну;
- соломки;
- яєчної шкаралупи;
- кори дерев, сухого листя і рослин;
- круп і насіння.
Необхідні інструменти
Для створення зображень в техніці аплікації знадобиться доступний набір інструментів.
- Клей олівцевий і рідкий (клейстер), ємність для клею.
- Простий олівець, кольорові, ластик, ручка.
- Кисті для клею, підставка і стакан для них.
- Папір або клейонка для роботи з клеєм.
- Невеликі ножиці, бажано з заокругленими кінцями, канцелярський ніж.
- Коробочки, в які можна буде складати підготовлені деталі і обрізки.
- Тканинні серветки: вологе і сухе.
Послідовність виконання аплікації
- Спочатку вибирається сюжет.
- Складається ескіз.
- Підбирається і готується основа.
- Заготовляються (вирізаються) елементи, з яких буде складатися аплікація.
- Деталі розкладаються на тлі (основі).
- Приклеюються.
- Висушуються.
Набір інструментів і предметів простий. Матеріал для виконання знайдеться в кожному будинку – клапті тканини, обрізки шкіри. Листя або кору можна заздалегідь зібрати під час прогулянки з дитиною, потім підготувати. Папір, бісер пластилін доступні.
Проте деякі батьки нечасто виділяють час для складання аплікацій з дітьми. Можливо вважають заняття клопіткою, займатися малюванням простіше. І абсолютно марно, адже користь від таких занять велика.
Заняття аплікацією з дітьми
Складання картинок з шматочків – цікаве і розвиваюче заняття для дітей. Аплікація стимулює уяву, малюки вчаться не тільки бачити красу світу, але й творити її власними ручками.
Робота з дрібними деталями і процес вирізання тренують та розвивають тактильні відчуття і дрібну моторику. Працюючи над своїми шедеврами, маленькі художники вчаться конструктивно мислити, запам’ятовувати розрізняти кольори і форми.
Тата і мами, які допомагають дітям створювати перші творіння, можливо не підозрюють, що беруть участь у формуванні естетичного смаку та розкриття творчих здібностей можливе майбутніх художників. Складання зображень розширює дитячий світогляд, виробляє акуратність, наполегливість, терпіння і працьовитість, формує світогляд.
Саме тому уроки аплікації проводяться в дошкільних установах і введені в шкільну програму навчання. Робота педагогів спрямована на раціональне і гармонійний розвиток дітей різного віку.
Принцип підготовки до занять
План проведення уроків по створенню аплікацій формується з урахуванням:
- дитячого віку;
- мірі розвитку розумових процесів;
- рівня вже набутих навичок.
Кожна вікова група потребує певних особливості організації навчання. З дошкільниками проводиться робота ознайомчого характеру, хлопчики і дівчатка вивчають предмети і прості техніки їх використання. До занять з дітьми більш старшого віку – учні початкових класів, потрібен інший підхід.
Заняття аплікацією у 1 класі
У цьому віці дітям важко зосереджуватися, відволікати може будь-яка дрібниця. Тому завдання педагога полягає в тому, щоб заволодіти ініціативою і переключити увагу учнів на створення вироби. Навчати маленьких пустунів розширювати кругозір, розвиватися і думати бажано в невимушеній формі.
Це може бути весела гра, у процесі якої дається і корисний матеріал засвоюється набагато легше. Вивчаючи тему про тварин, наприклад, можна підготувати з дітьми аплікацію з паперу із зображенням звіряток. Для дітей 1 класу вирізати фігурки буде вдвічі цікавіше і познавательней.
Зацікавити учнів можна, влаштувавши конкурс чи змагання, доручивши кожному з них створити картинку, яка зображує тварина і розповісти про нього, розвиваючи тим самим не тільки художню техніку, але і постановку мови.
Вибирати тематику для виробів варто з урахуванням дитячих інтересів. Зображати сюжети казкових історій, героїв коміксів і мультфільмів малюкам напевно сподобається.
Заняття аплікацією у 2 класі
На цьому етапі навчання завдання ускладнюються. Створення картинок вимагає інтелектуального підходу, отримані поглиблюються навички, освоюються нові техніки, матеріали і виробляється досвід.
Учні за рік звикли до школи, вчителям, однокласникам і відчувають себе вільніше. Зустрічаючи першокласників у шкільних коридорах, з гордістю розуміють, що подорослішали. Так і ставлення до поробок з паперу стає звичним. Дітям початкових класів можна запропонувати зробити аплікацію з ватяних дисків. Використання нового матеріалу стимулює бажання зробити, і побачити результат.
В цей період дитяче розвиток спрямовується на самостійну роботу. Важливо щоб шибеники самі почали читати, тренувати пам’ять, вчилися вести конспект і намагалися створювати картинки.
Заняття аплікацією у 3 класі
Вчорашні другокласники стають третьеклассниками. Разом з ними зростає запит на самореалізацію. Працювати з клеєм, ножицями і різними матеріалами діти вже навчилися, прийшла пора зробити упор на креативність, дати волю фантазіям.
Спектр технічних навичок теж потрібно розширювати, просте вирізання фігурок з паперу – це рівень другокласників. Нехай освоюють методи складніше. Можна навчити оригінальній техніці «декупаж», полягає в тому, що створена аплікація покривається лаком.
Виріб придбає особливий візуальний ефект, але це діти побачать самі. Варто пояснити, що такий спосіб не тільки прикрашає твір, але й краще зберігає, робить довговічним.
Безумовно викличе інтерес техніка складання паперу вдвічі або «гармошкою» з послідуючим вирізанням центричних або пропорційних фігур.
Заняття аплікацією у 4 класі
Учні вже здатні самостійно працювати з ножицями, малювати і з легкістю клеїти. Настав час сконцентрувати дітей на розширення творчого потенціалу, навчити створювати унікальні речі з використанням нових предметів та інструментів. Створюючи аплікації для 4 класу, педагог навчає дітей працювати з шаблонами і демонструє способи, скорочують час вирізання фігур.
Добре було б підключитися батькам. Вдома дорослі також можуть разом з хлопцями експериментувати, ділитися власним досвідом, обговорюючи і обмінюючись ідеями.
Створення зображень об’єднує старше і молодше покоління. При цьому дорослі контролюють розвиток дітей, вчасно ускладнюючи завдання. Аплікація для 4 класу з кольорового паперу передбачає освоєння нових технік.
Підросли діти можуть намалювати шаблон самостійно, вибравши потрібний предмет. Потім вирізати і наклеїти, як їм підказує уява.
Варто відзначити, що спільна творчість – це взаємовигідне захід. Оскільки діткам подобається турбота і увага з боку батьків, дорослі при цьому беруть участь не тільки у вихованні, але і в освіті. Чудово, якщо такі заняття стануть частими, а краще – регулярними.
Заняття з малечею в тандемі – вчителі в школі, батьки вдома – значно поглиблять і розширять знання і вміння. Такий підхід дозволить розвиватися швидше.
Правильно спрямоване дитяче мислення передбачає органічний розвиток. Своєчасно виявлений талант буде удосконалюватися і, можливо, допоможе зорієнтуватися у виборі професії в подальшому.
Привчаючи дітей трудитися, не варто забувати про те, що прибирати за собою треба обов’язково. Це дисциплінує.
Заняття аплікацією з малюками доступні і цікаві. Тому діти із задоволенням створюють свої маленькі витвори мистецтва. Стаття проілюстрована шаблонами аплікацій для початкових класів. Складати картинки можуть навіть не самі обдаровані художніми талантами люди.
Головне завдання дорослих – навчити та допомогти дітям реалізуватися. Однак не варто забувати, що робити це треба делікатно, без зайвого натиску, з урахуванням інтересів дитини. І, хто знає, можливо будуть закладені передумови виникнення нового яскравого обдарування.